Retransmisja przesłuchań konkursowych
9 maja 2018 o godz. 16:00 w soborze św. Trójcy w Hajnówce rozpoczęły się przesłuchania konkursowe XXXVII Międzynarodowego Festiwalu Hajnowskie Dni Muzyki Cerkiewnej.
Występujące chóry oceniało jury, któremu przewodniczył prof. Włodzimierz Wołosiuk-kierownik katedry teologii praktycznej Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie.Pierwszego dnia przesłuchań zaprezentowało się 10 chórów z Polski, Białorusi i Ukrainy.
1. Chór „Szyszkin lies”, Hajnówka (Polska)- chóry dziecięco- młodzieżowe.
Chór istnieje od 2014. Jego dyrygentem od początku jest Pani Paulina Skiepko- absolwentka Pedagogicznego Uniwersytetu im. Michała Drahomanowa w Kijowie.
Czym kierowała się Pani przy doborze repertuaru?
Pierwszą kwestią jest poziom chóru. Nie mogę wybierać utworów za trudnych, ale też każdy utwór musi uczyć dzieci nowych technik muzycznych i je rozwijać. Najważniejsze jednak dla mnie było to, by to dzieciom podobały się śpiewane melodie, dobrze się w nich czuły oraz aby nauczyć je modlitw, które będziemy mogli śpiewać na nabożeństwach – co jest naszym głównym celem.
Jak ocenia Pani występ swojego chóru w tej edycji festiwalu?
Nie mam dzieci ze szkół muzycznych. Chcę im pokazać piękny i różnorodny świat muzyki. Oczywiście wymagam dużo, ale cieszę się z każdego nawet najmniejszego kroku do przodu, a takie zauważam po występie na Festiwalu. Jestem z nich dumna, a wszystkie niedociągnięcia to wina dyrygenta.
Czy oprócz hajnowskiego festiwalu bierzecie udział w innych konkursach lub koncertach?
Najważniejsze dla nas, jeśli można je nazwać występami, są Liturgie w Cerkwi w każdą niedziele. Koncerty w których uczestniczymy już od paru lat to Hajnowskie Spotkanie z Kolędą Prawosławną oraz MFHDMC. Zawsze jednak udaje się nam gościć np. na Festiwalu filmów rosyjskich “Sputnik nad Hajnówką” czy Festiwalu Piosenki Poetyckiej im. Bułata Okudżawy w Hajnówce.
2. Chór Parafii Prawosławnej św. Mikołaja, Narewka (Polska) – chóry parafialne wiejskie.
Chór wspiera życie liturgiczne poprzez śpiew podczas niedzielnych i świątecznych nabożeństw. Rokrocznie uczestniczy w Przeglądzie Kolędniczym w GOK w Narewce. Dyrygentem chóru jest Halina Surel.
3. Chór Parafii Prawosławnej św. Barbary, Kuzawa (Polska)- chóry parafialne wiejskie.
Chór istnieje od 1984 roku. Jest to chór żeński, dwugłosowy, który śpiewa na nabożeństwach i uroczystościach parafialnych. Chór uczestniczył m.in. w Wieczorach Muzyki Cerkiewnej w Bielsku Podlaskim. Dyrygentem chóru jest Barbara Smyk.
4. Grupa „Preobrażenije”, Żytomierz (Ukraina)- chóry inne.
Grupa „Preobrażenije” istnieje od 2014 roku. W repertuarze zespołu znajdziemy utwory cerkiewne oraz pieśni ludowe. Szczególne miejsce w repertuarze zajmują pieśni bożonarodzeniowe. Dyrygentem chóru jest Aleksandr Tkaczenko.
5. Chór Soboru św. Trójcy, Hajnówka (Polska)- chóry parafialne miejskie.
Chór powstał w 1942 roku. Zespół posiada bogaty i różnorodny repertuar. Uczestniczył w niemal wszystkich edycjach MFHDMC. Dyrygentem chóru jest o. Paweł Korszak.
Od jakiego czasu chór przygotowywał się do swojego występu? Jak wyglądały próby?
Przygotowania zaczęliśmy już w październiku, ale ze względu na specyfikę życia parafialnego nie miały one charakteru ciągłego. Trochę popracowaliśmy jesienią, potem była dłuższa przerwa zimą, a wiosnę wsparci przez chórzystów chóru młodzieżowego naszej parafii pracę zintensyfikowaliśmy. Co do sposobu pracy, to było tradycyjnie. Początkowo pracowaliśmy partiami, aby możliwe najdokładniej poznać utwór, a następnie składaliśmy go w całość i utrwalaliśmy.
Dlaczego w tym roku wybór padł akurat na takie utwory?
Po pierwsze, ponieważ mi się podobały:) Dwa z nich wybrałem by wykorzystać liczebność naszych altów i sopranów, więc zdecydowałem, aby w dwóch utworach dać podzielić się tym partiom na dodatkowe głosy.
Jakie są najbliższe plany koncertowe chóru?
Nasz chór jest dość mocno zajęty jeśli chodzi o same śpiewanie na parafii. Poza tym, przygotowania na festiwali zajmują sporo czasu, więc jeśli koncertujemy, to raczej korzystając z czyjegoś zaproszenia, a nie ubiegając się o uczestnictwo w jakimś wydarzeniu, a i tak kilka wyjazdowych koncertów w roku się trafia.
6. Chór „Aksios”, Synkowicze (Białoruś)- chóry parafialne wiejskie.
Chór istnieje od 2015 roku. Tworzą go studenci i absolwenci różnych kierunków studiów muzycznych. W repertuarze chóru znajdują się utwory różnych epok, melodie dawne, a także wiele ludowych kompozycji. Dyrygentem chóru jest Daria Kałpasznikowa.
7. Chór „Żurawinka”, Mińsk (Białoruś)- chóry dziecięco-młodzieżowe.
Chór powstał w 1974 roku na bazie chóralnego studia szkoły średniej nr 130 w Mińsku. Chór koncertował za granicą, m.in. w Rosji, Mołdawii, Hiszpanii, Francji, Wielkiej Brytanii. W repertuarze chóru znajdują się utwory cerkiewne, białoruskie pieśni ludowe, kompozycje klasyków oraz kompozytorów współczesnych. Dyrygentem chóru jest Ludmiła Kucełaj.
8. Zespół „Katharsis”, Białystok (Polska)- chóry inne.
Zespół „Katharsis” jest młodym zespołem. Tworzą go uczennice Państwowej Szkoły Muzycznej II Stopnia w Białymstoku oraz miłośniczki muzyki cerkiewnej. Dyrygentem chóru jest Aleksandra Szymaniuk.
9. Chór młodzieżowy p.w. św. wielkiego męczennika Pantelejmona, Zaścianki (Polska)- chóry parafialne wiejskie.
Chór młodzieżowy istnieje od 1998 roku, który początkowo był chórem dziecięcym. Młodzież chętnie uczestniczy w wydarzeniach religijno- kulturalnych, reprezentując parafię w różnych uroczystościach. Dyrygentem chóru jest Nika Fiedziukiewicz.
10. Dziecięcy chór Soboru św. Trójcy, Hajnówka (Polska)- chóry dziecięco- młodzieżowe.
Chór powstał w 2015 roku. Jego początkowym dyrygentem był o. Paweł Korszak. Głównym zadaniem chóru jest śpiew podczas pierwszej niedzielnej św. Liturgii. W ubiegłej edycji MFHDMC chór zajął drugie miejsce w swojej kategorii. Dyrygentem chóru jest Justyna Marczuk.